دکتر محمد فولادی

درباره استاد

در دوم شهريور سال ۱۳۴۲ در خانواده ‌اي مذهبي و ساده روستايي در شهرستان گچساران چشم به جهان گشودم. پس از طي تحصيلات ابتدايي و راهنمايي، همزمان با پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در بهمن ۱۳۵۷ ، تحصيلات متوسطه را در هنرستان فني طالقاني گچساران آغاز نمودم. در اين هنرستان و همزمان با فعاليت گروه‌هاي سياسي در اوائل پيروزي انقلاب، به اتفاق يكي از هم كلاسي‌ها، اقدام به تشكيل و راه‌اندازي انجمن اسلامي نموديم. اين انجمن، از معدود انجمن‌هاي فعّال در مبارزه با گروهك‌هاي سياسي آن روزگاران بود. با آغاز جنگ تحميلي و در كنار تحصيل، بارها و بارها توفيق حضور در جبهه‌هاي نور را يافتم. سرانجام، در خرداد ماه سال ۱۳۶۰ علي‌رغم حضور سه ماه مستمر در جبهه در ايام تحصيل، به عنوان شاگرد ممتاز موفق به اخذ ديپلم گرديدم.
به دليل ارتباط منظم با روحانيت و دعوت مستمر از آنان در انجمن اسلامي و اردوهاي دانش آموزي، در شهريور سال۶۰، در حوزه علميه قم پذيرش و در مدرسه مباركه رضويه مشغول به تحصيل شدم. به دليل آشنايي قبلي با مجموعه استادان و طلاب فرهيخته مؤسسه در راه حق، توفيق يافتم كه در نزديكي بارگاه ملكوتي آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)، با اين عزيزان هم حجره باشم. ارتباط با اين مجموعه، نقش بسزايي در تعيين مسير آينده زندگي من داشت. دروس سطح و خارج را نزد استادان گرانسنگ و بزرگواري همچون، اعتمادي، وجداني، سبحاني، مكارم شيرازي، مومن و… سپري نمودم. علاوه برآن، دوره عمومي مؤسسه در راه حق، و دوره تخصصي بنياد فرهنگي باقرالعلوم (عليه السلام) و سپس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) را در مقطع كارشناسي ارشد جامعه‌شناسي، با دفاع اولين رساله رشته حوزه جامعه‌شناسي در اين مؤسسه در سال ۱۳۷۵، موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد جامعه‌شناسي شدم.
از آن پس، با ورود در مراكز آموزش عالي كشور، در شهرهاي اصفهان، اردبيل، اراك و قم، به تدريس دروس معارف اسلامي و جامعه شناسي پرداختم. دركنار تدريس، به تحقيق و انجام تحقيقات ميداني روي آوردم. حاصل اين تلاش‌ها، دهها پژوهش ميداني در سطح ملي و استاني بود. در سال ۱۳۸۶ نيز در مقطع دكتري معارف نظري، گرايش انقلاب اسلامي پذيرفته شدم و در سال ۱۳۹۰ با دفاع از رساله خويش تحت عنوان «اصول اخلاقي حاكم بر رسانه ملي از ديدگاه اسلام» به اين مقطع تحصيلي پايان دادم. از اين پس، به عنوان عضو هيئت علمي گروه جامعه‌شناسي، موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره)، فعاليت جدي‌تر علمي خويش را آغاز نمودم. شركت مستمر در جلسات علمي گروه، فعالت هاي فردي و گروهي در آن، برگزاري نشست‌هاي علمي، ارزيابي كتب دانشجويان دكتري براي چاپ و نيز شركت در جلسات دفاع رساله‌‌هاي دانشجويان و نيز تدريس در گروه هاي مختلف موسسه از جمله اشتغالات علمي بنده بوده است.

خارج فقه و اصول.

دكتري معارف نظري مؤسسه امام خميني(ره).

فعالیتهای اجرایی:

۱٫مديركل نشريات تخصصي

۲٫ مسئول كارگروه مطالعات جمعيتي.

فعالیتهای آموزشی:

گارگاه 

۱٫  كارگاه مقاله نويسي،‌۲ ساعت،‌دانشجويان دكتري،‌موسسه امام خميني، ۱۱ بهمن ۹۵
۲٫  كارگاه مقاله نويسي،‌۸ ساعت،‌دانشجويان ارشد، دانشگاه آزاد قم،‌ ۷ بهمن ۹۵
۳٫  كارگاه مقاله نويسي،‌۸ ساعت،‌دانشجويان ارشد، دانشگاه آزاد قم،‌ ۱۰ و ۱۲ بهمن ۹۵
۴٫  برگزاري كارگاه جمعيت/ استادان معارف استان بوشهر/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۳/ نهاد رهبري در دانشگاه ها/۸ ساعت
۵٫ برگزاري كارگاه جمعيت/ استادان معارف استان مركزي/ ۲۱ اسفند ۱۳۹۳/ نهاد رهبري در دانشگاه ها/ ۸ ساعت
۵٫  روش تحقيق و پايان نامه نويسي، بندرعباس، بهمن ۹۶، سه روز

فعالیتهای پژوهشی:

۱٫ نظرسنجي پيرامون سريال تنهاترين سردار از روحانيون حوزه علميه قم(پژوهش ميداني) /  مركز پژوهش‏هاي صدا و سيما
۲٫ بررسي آسيب‏ شناسي سياسي و اجتماعي روحانيت(پژوهش ميداني)/   مركز مديريت حوزه علميه قم/ ۱۳۸۱
۳٫ بررسي وضعيت برنامه‏ هاي اخلاقي در حوزه علميه قم(پژوهش ميداني)/   مركز مديريت حوزه علميه قم
۴٫ بررسي ميزان و عوامل مؤثر در پيدايش سرقت در ميان جوانان قمي(پژوهش ميداني)/         استانداري قم
۵٫ نظر سنجي پيرامون جايگاه نشريه پرتو سخن در ميان اقشار مختلف جامعه/              نشريه پرتو
۶٫ بررسي مسائل ومشكلات خانوادگي زنان قم و تهران (پژوهش ميداني)/       نهاد خانواده رياست جمهوري
۹٫  طراحي  راهبردي نظام تبليغ  حوزه علميه؛/                          مركز مديريت حوزه علميه
۱۰٫ بررسي علل و عوامل  افزايش مشاركت مردمي در تبليغ دين؛(پژوهش ميداني)     دفترتبليغات اسلامي‌حوزه‌علميه
۱۱٫ بررسي علل و عوامل تغييرات فرهنگي در ايران؛(پژوهش ميداني)/    دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه
۱۲٫ پژوهش ميداني: درآمدي بر تدوين الگوي اطلس فرهنگي شهرستان يزد / موسسه احياي فرهنگ دارالعباده يزد/ ارشاد اسلامي استان يزد(سه جلد ۲۵۰ صفحه اي) ۱۳۸۷
۱۳٫ بررسي ميزان رضايت شهروندان قمي از عملكرد شوراي شهر و شهرداري(پژوهش ميداني)/شوراي شهر قم
۱۴٫ تهيه و تدوين برنامه راهبردي  تزكيه و تربيت؛ چشم انداز ۲۰ ساله حوزه‌هاي علميه،      مركز مديريت حوزه علميه قم پاييز و زمستان ۸۹
۱۵٫ پژوهشي در اخلاق رسانه»/  دانشنامه اخلاق‌كاربردي موسسه‌آموزشي پژوهشي‌امام خميني(ره)/۶۰ صفحه.
۱۶٫ اخلاق روزنامه نگاري/  ۵۵ صفحه(دانش‌نامه اخلاق كاربردي موسسه امام خميني(ره)
۱۷٫ عوامل تضعيف خودباوري فرهنگي/   مركز پژوهش‏هاي صدا و سيما
۱۸٫ پژوهش ميداني شناسايي استعداد هاي درخشان/ مركز مديريت حوزه علميه قم/ ۱۳۸۲
۱۹٫ پژوهش ميداني شناسايي نخبگان حوزوي/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي/ ۱۳۸۴
۲۰٫ پژوهش ميداني بررسي وضعيت موجود مركز مطالعات فرهنگي حوزه علميه قم/ مركز مديريت/ ۱۳۸۲

راهنمايي و مشاوره رساله

۱٫ مشاور پايان نامه سطح ۳ حوزه، اخلاق رسانه، آقاي پيريان، مركز مديريت حوزه علميه، دفاع مهر ۹۲

۲٫ مشاور پايان نامه  سطح ۳ حوزه، آسيب‌شناسي اجتماعي، آقاي حقگو، دفاع تابستان ۱۳۹۳

۳٫مشاور نامه سطح ۳ حوزه،‌ بررسي عوامل اجتماعي فرهنگي بي حجابي دانشجويان دانشكده هنر دانشگاه تهران، مركز مديريت قم، زهير خوشگو. اسفند ۹۲

۴٫ راهنماي رساله نامه سطح ۳ حوزه، آسيب‌شناسي اخلاقي رسانه ملي، سيد محسن حسيني هرندي، فروردين ۱۳۹۴

۶٫ استاد راهنماي رساله سطح ۴ حوزه، اصول اخلاقي حاكم بر روزنامه‌نگاري از ديدگاه اسلام؛ با تاكيد بر معيارها، زهير خوشگو

۷٫ استاد مشاور رساله سطح ۴، بررسي تاثيرشبكه هاي اجتماعي مجازي برخانواده ها  وراههاي مقابله باآن، آقاي بهار

۸٫ استاد مشاور رساله سطح ۴ مقايسه مردم سالاري ديني در انديشه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري (حفظه ا… )، آقاي موسوي

۹٫ استاد مشاور رساله دكتري دانشگاه، چيستي و ماهيت علم ديني و راهكارهاي اسلامي سازي علم، از منظر علامه طباطبايي، خانم  فرشته نورعلي زاده

۱۰٫ استاد راهنماي كارشناسي ارشد دانشگاه، بررسي تطبيقي برنامه هاي آموزشي مذهبي دوره ابتدايي با تاكيد بر هدف، محتوا،روش‌هاي ياددهي-يادگيري و ارزشيابي در كشورهاي ايران تركيه و مالزي، آقاي مختاري

۱۱٫بررسي چالش‌هاي روش شناختي و معرفتي مطالعات دين و اضطراب، دانشگاه، خانم فاطمه مرندي/ استاد راهنما، دانشگاه آزاد  ساوه

۱۲٫آسيب‌شناسي اخلاق رسانه ملي، سطح ۳ حوزه،استاد راهمنا/ سيد محسن حسيني؛ فروردين ۱۳۹۴

۱۳٫ استاد مشاور رساله دكتري دانشگاه، بررسي مؤلفه ها و شاخص هاي حيات طيبه از منظر ملاصدرا، خانم رويا بناكار

۱۴٫ استاد مشاور رساله دكتري دانشگاه، بررسي مراحل انقطاع نفس از بدن از نگاه ابن سينا و ملاصدرا،‌ خانم  مستانه زماني

۱۵٫  نظريه تحول جامعه جاهلي به جامعه عقلاني بر اساس روش تفسير تنزيلي، سطح ۴ حوزه، خانم پاكروان

نشست علمي و كرسي ترويجي

۱٫ نقد و برررسي رويكرد تأسيسي علم ديني۱؛ آبادن ۹۵
۲٫ نقد و برررسي رويكرد تأسيسي علم ديني۲؛ آبادن ۹۵

۳٫ كرسي ترويجي، وضعيت شناسي جمعيت و فرصت طلايي پنجره جمعيتي،  ۱۱/۱۴ / ۱۳۹۸

نظارت علمي

۱٫ناظر طرح پژوهشي، جامعه‌شناسي تربيت ديني؛ نقش نهادهاي اجتماعي جامعه اسلامي در ترويج و نهادينه سازي تربيت ديني؛ گروه علوم تربيتي، مجري : عبدالرضا ضرابي
۲٫ارزيابي كتاب. تببين نقش عوامل فرهنگي بر تغييرات باورها در ايران/ چراغي كوتياني / گروه جامعه شناسي/ تدوين متون
۳٫ارزيابي كتاب مهدي مهدي صيفار،‌سياست هاي تنوع فرهنگي حكومت آل بويه و الگوي آن،
۴٫ارزيابي كتاب رزاقيت الهي و افزايش جمعيت؛ مباني كلامي/ سيدمرتضي موسوي /تدوين متون

ارزيابي علمي كتب

۱٫ ارزيابي ده‌ها كتاب كتاب سال حوزه، و  نقد كتاب هاي دانشگاهي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
۲٫داور:‌تبيين نقش چندفرهنگي گرايي در حل بحران افغانستان، محمد جواد محسني، موسسه/ رساله دكتري
۳٫بررسي نظريه اصالت فرد و جمع از ديدگاه شهيد مطهري و آيت الله مصباح/ سطح ۳/ رفيع اله ثرايي
۴٫ترسيم الگويي تربيت اجتماعي از منظر علامه طباطبايي/ سطح ۴/ عزيزيان،‌مركز مديريت حوزه
۵٫تاثير فرهنگ شيعه بر زندگي قوم بختياري/ سطح ۳/ نصيري گله
۶٫راه حل‌هاي ديني براي جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در كتب درسي مقطع ابتدايي آموزش و پرورش/  حقگو/ استاد مشاور/ سطح ۳ حوزه
۷٫ داور بيش از دهها رساله سطح ۳ و ۴ حوزه و يا ارشد و دكتري دانشگاه
۸٫داور:‌تبيين نقش چندفرهنگي گرايي در حل بحران افغانستان، محمد جواد محسني، موسسه
۹٫بررسي نظريه اصالت فرد و جمع از ديدگاه شهيد مطهري و آيت الله مصباح/ سطح ۳/ رفيع اله ثرايي
۱۰٫ ترسيم الگويي تربيت اجتماعي از منظر علامه طباطبايي/ سطح ۴/ عزيزيان،‌مركز مديريت حوزه

همايش‌ها

۱ـ ارائه مقاله «اخلاق روزنامه نگاري» به همايش نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌هاي بهار سال ۱۳۸۸
۲ـ ارائه مقاله «روحانيت؛ جايگاه و منزلت اجتماعي آن از منظر امام خميني(ره)»؛ همايش روحانيت و نسل جوان دفتر تبليغات اسلامي ارديبهشت ۱۳۸۸
۳ـ ارائه مقاله «روحانيت و نسل جوان؛ تبيني در فاصله نسل ها»؛ همايش روحانيت و نسل جوان دفتر تبليغات اسلامي ارديبهشت ۱۳۸۸
۴ـ ارائه مقاله «انسجام اجتماعي و وحدت ملي از منظر امام خميني(ره)»؛ همايش ملي انسجام اجتماعي دانشگاه دولتي سمنان
۵ـ ارائه مقاله «مهندسي فرهنگي و نقش نخبگان در آن»به همايش بومي‌سازي علوم اجتماعي، ‌مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
۶٫ ارائه مقاله «استراتژي وحدت جهان اسلام؛ با تاكيد بر انديشه امام خميني)قدس‏سره(» در نشست كرسي هاي ۷٫ آزاد انديشي مدرسه فيضيه، تاريخ ششم خرداد ۱۳۹۱/ برگزار كننده معاونت تهذيب مركز مديريت حوزه علميه قم
۸٫ تزاحم ارزشهاي اخلاقي در رسانه و راه حل آن/ ارائه در اولين همايش ملي اسلام و ارزش هاي متعالي با تاكيد بر اخلاق/ تهران دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي/ ۷ اسفند ۹۲
۹٫بررسي و نقد نظريات و سياست‌هاي جمعيتي، ارائه در همايش جمعيت در موسسه،‌ همايش جمعيت در موسسه،‌۱۳۹۱
۱۰٫ ارائه مقاله «واكاوي نقش همنشيني در پيدايش انحرافات اجتماعي؛ همايش ملي مواجهه با آسيب هاي اجتماعي از ديدگاه اسلام»، ۲۶/ ۴/ ۹۷، دانشگاه شاهد
۱۱٫ عضو كميته داوران اولين همايش ملي اسلام و ارزش هاي متعالي با تاكيد بر اخلاق/ تهران دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي/ ۷ اسفند ۹۲

استاد